Monday, November 3, 2008

Budaya Membaca

Sesuatu yang da lama aku nak terapkan adalah budaya membaca. Aku tau, kat M'sia budaya ni masih dibawah kategori 'Taboo' lebih2 lagi dalam kalangan seumur aku. Percaya @ tidak ,bagi mereka fakta ilmiah sesuatu yg meletihkan otak berbanding melepak, menonton kartun. Bukan mahu membanggakan diri, seingat aku tabiat membaca da jadik budaya in my family. Dalam sebulan rasanya, 6;7 buah buku dibeli untuk santapan!!! Especially, my mother. Thats why, my mother xpernah surut dengan 'Fakta' dan 'Tips'. Hahahaa!!! Anyway, itu xdinafikan; membaca dapat meningkatkan kemahiran lain, contohnya komunikasi. Believe it?? Lihat kepada Dr. Fazilah Kamsah, Dr. Izi (sekadar beberapa nama). Bagi je ape2 tajuk, mesti potong abes wa cakap lu!!! Bacalah, pasti ada sesuatu yg diperoleh. Aku xkata aku hebat, kerana kehebatan manusia terbatas dalam menandingi ilmu ALLAH!! ALQURAN sendiri menyarankan umat manusia membaca!! InsyaALLAH, ianya membentuk peribadi, pendirian serta makna kehidupan!!! Juga tidak tersesat dalam kecelaruan emosi, kekalutan hidup!!! Alhamdullillah, dalam hidup aku ia telah membawa aku menilai jauh kekalutan hidup yang semakin kronik ini, walaupun tak sesempurna nabi. Dan, aku mahu mengingatkan rakan sekalian, membaca adalah sebahagian daripada proses ilmu. Kejar dan carilah!!! Benda baik takkan datang bergolek. Maknakanlah kehidupan kita secara berilmu!!! Wassalam...

1 comment:

amiechomel said...

I definitely agree with you shahzul! I myself am a bookworm. U don't have to read a thick book evertime, just a short article in a magazine @ newspaper a day is enough. Keep up d good attitude. One more thing, reading doesn't mean only through printed materials, even if you watch a documentary, or watch movies, or websites in the Net, that's also reading, do u know that? So, keep on reading (I've been telling this to my students all the time, if u remember...) Reading is the key to all knowledge.