Monday, May 24, 2010

SAJAK: Nafas Kelegaan, Aku Percaya

Semakin hari, semakin pulih dari kepedihan ni mungkin aku sudah bijak mengasingkan antara tekanan. Cinta dan juga perasaan. Arghh, aku tolak tepi semua prasangka. Kau kata aku jiwang, perasaan ni anugerah. Mampu ke aku tolak?

Jika toleh masa lalu, boleh ke aku ubah? Tukar balik ayat-ayat menjadi “oh, aku cinta kamu hanya sementara!” atau “eh betul ke aku sayang ko?” Maknanya, aku tukarkan kehidupan itu menjadi kebodohan.

Di bumi ini, aku lalui segala yang tak pernah aku impikan. Aku belajar dan kutip pengalaman dan kehidupan. Aku sakit dan lepaskan keluhan disini. Aku ketawa dan gembira bersama hangatnya bumi ini. Aku melakarkan masa dan mengukir pembaharuan. Aku genggam semua cabaran. Aku telan semua kepahitan. Aku berjumpa teman, dan aku ketemu lawan. Memahami makna antara sahabat dan barua. Hampir setiap hari.

Aku belajar menjadi manusia. Tinggalkan hampir semua kepalsuan dunia. Gembira. Perpaduan ada disini. Juga merintih kerinduan pada tanah kelahiran yang menuntut perjuangan anak kelahiran. Tapi, aku tidak racist pada bangsa mahupun negeri kelahiran.

Aku percaya ada rahsia dari hijrah ini. Aku percaya kesakitan ini adalah ketenangan. Supaya pemilik jiwa ini tidak lupa siapa Pencipta. Sekarang, aku makin lega. Melangkah dan menghela nafas dan mampu memejamkan mata. Lena. Terima kasih Tuhan atas semuanya!

puisi ini mengingatkan aku pada sajak bernama “the road not taken”.

No comments: