Thursday, March 8, 2012

kadang-kadang aku suka konflik serupa ini
entah kenapa.
sebab, bagi aku manusia ini direka, meminta, memohon untuk jadi manusia dari pelbagai cerita.

cerita sakit dijatuhkan, cerita seronok bila di bangunkan.

aku manusia yang biasa-biasa.
kadang-kadang terbawa dek emosi.
kadang-kadang gagal menahan hati.
serupa macam yang lain.

gagal.
yes, aku manusia yang gagal.
bila sudah dijatuhkan; bila benda yang aku cipta dengan izin Allahuakbar orang lain cantas, orang lain redah.
di situ aku gagal.
aku serah bulat-bulat kepada Tuhan.
sebab, bila amarah jadi dendam; aku takut hati aku gagal dilembutkan.
aku tak nak hina di mata Allahuakbar.
manusia lain penuh dengan perspektif negatif tentang nya.

aku bakar kemarahan dengan kepasrahan
aku bakar dendam dengan kelembutan
supaya bila aku kembali ke jalan Tuhan
hati aku bersih tanpa diungkit cerita silam.

allahurrabi.

No comments: