Wednesday, September 26, 2012

Sindiket Pelacuran Minda IPT - racun political paling teruk.

Saya terpanggil menulis tentang isu Pilihanraya Kampus IPTA setelah diajukan rakaman video yang dirakam di UTHM di Selatan Tanah Malaya. Mungkin ia boleh dinamakan sebagai perjumpaan sulit atau mungkin perjumpaan tidak rasmi. Siapa yang hadir tidak berapa penting bagi saya, kerana intipati yang disampaikan oleh tuan moderator itu begitu menarik minat setelah beberapa hari saya mengikuti perkembangan juga kematangan pemimpin-pemimpin kampus IPTA bertanding dalam usaha mengetengahkan idealogi masing-masing.

Kita tidak boleh menafikan yang; sedikit sebanyak perkembangan pergerakan mahasiswa hari ini di dorong oleh beberapa transformasi juga reformasi politik Federal yang menyaksikan seolah-olah kita berada di tahun 70-an. Tahun di mana, pergerakan mahasiswa begitu pesat disuntik dengan semangat demostrasi jalanan, suara-suara idealism, juga unsur-unsur penentangan ke atas doktrin-doktrin kerajaan.

Bagaimanapun, pemimpin ulung pada masa itu seperti Anwar Ibrahim, Ibrahim Ali, Hishammudin Rais (sekadar menyebut beberapa nama) tidaklah terlalu dangkal dengan menyokong penuh atau mungkin juga tidak keterlaluan ke arah menyokong haluan kiri.

Flash back sejarah kuasa pelajar dari jalanan itu telah melakar beberapa peristiwa sehingga mendorong AUKU digubal bagi menyekat pelajar terpengaruh dengan doktrin-doktrin haluan kiri yang tidak dihalalkan oleh kerajaan. Maaf, tidak keterlaluan rasanya jika saya menulis sekatan itu berjaya apabila rentak perjuangan aktivis pelajar mula perlahan. Dan, ada juga beberapa nama tenggelam ditelan masa dan perubahan zaman.

Hari ini, cabaran besar menyekat perkembangan pergerakan mahasiswa telah dilonggarkan. AUKU seumpamanya memberi semula hak pelajar untuk membuat pidato umum secara terbuka juga memberi kebebasan untuk pelajar aktif dalam persatuan politik.

Satu perkara yang perlu diingatkan; sejauh mana pergerakkan mahasiswa ini perlu diberi perhatian. Menabur janji manis seumpamanya, serta menyuntik mereka dengan semangat nasionalism yang membabi buta bakal merosakkan kredibiliti juga martabat student legaslative itu sendiri.

Ini didorong oleh brainwash injection oleh barisan kerajaan juga pembangkang dalam usaha meraih minat untuk menjadikan platform kedua-dua barisan ini sebagai alternatif perjuangan mereka. Lihat saja contoh Adam Adli. Lantaran terlalu sibuk dengan perjuangan mendemokrasikan pergerakan mahasiswa; disogok dengan manipulator agung Datuk Seri Anwar Ibrahim; tidak keterlaluan jika ditulis beliau terlalu kepingin untuk bergelar HERO. Begitu juga dengan pimpinan pro kerajaan. Anda tidak perlu terpekik terlolong melaungkan sentimen pro kerajaan tanpa mengetengahkan idea-idea segar dalam memastikan kedudukkan yang selesa untuk ditarik barisan muda parti kerajaan. Tidak perlu!

Kualiti pemimpin yang seringkali dilupakan ialah idea segar ketika berhujah. Bukannya di dorong oleh sentimen kesetiaan yang membabi buta!

Sebagai bekas pemimpin pelajar, saya berpendapat dalam proses menghasilkan produk berkualiti kepimpinan, pemimpin MPP perlu dielakkan daripada elemen politik kepartian. Menjerumuskan aset-aset yang dinamakan sebagai student legaslative ke lembah hina politik kepartian bakal menghasilkan satu sindiket pelacuran minda IPTA yang mana membejatkan lagi masalah transformasi politik yang lebih bersih.

Percayalah memberi kebebasan memilih siapa pemimpin bukanlah berasaskan kepada politik kepartian. Penyampaian aspirasi mendalam yang mengetengahkan idea-idea secara realistik merupakan tunjang penting menentukan halatuju keperibadian pemimpin masa depan.

Apalah gunanya demokrasi terpimpin jika pemimpin peringkat IPT disogok secara keterlaluan dengan elemen-elemen politik kepartian.

Come on guys, sepatutnya kalian harus bangkit secara realistik dengan idea-idea baru ke arah transformasi kepimpinan yang lebih bersih daripada yang kita miliki sekarang.

Bagi saya puluhan anak muda IPT yang neautral adalah lebih mulia berbanding dengan ratusan pemimpin IPT yang Pro-M dan Pro-A!

Di akhir kata, apalah gunanya status kebebasan pelajar jika perkara seumpama ini masih menjadi api dalam sekam yang menyekat mereka dari berfikir di luar lingkungan. Menyekat kebebasan bukanlah tertakluk kepada penguatkuasaan undang-undang semata-mata; ianya lebih kepada membebaskan minda dari unsur-unsur yang tidak boleh diupayakan mentaliti untuk membebaskan budaya politik berparti!


SHAHZUL IZZIL SHAM AL-RASHID ZULKEFLI,
WP LABUAN.

4 comments:

lepakk.com said...

Penulisan yang menarik :-)

CHEAPTAP.CO.UK -- Enjoy the water, enjoy your life! said...

Bathtub Taps: It is mounted on the top side of the tub for mixing hot and cold water open. Hot and cold can be Taps UK by two pipes called duplex; hoist water lift spiral structure, metal ball-style, ceramic cartridge type and so on. Currently on the market is more single handle Pull Out Kitchen Taps.

CHEAPTAP.CO.UK -- Enjoy the water, enjoy your life! said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...
This comment has been removed by the author.