Friday, January 4, 2013

Maxis Bapak Kapitalis!

Aku tengah lunch tadi. Sambil aku lunch pekena Fried Mee Mamak Style dekat Deens Restaurant, aku dapat text. Text dari Maxis,
"Dear Customer, Your accumulated charges of RM 148.90 have exceeded 80 percent of your credit limit of RM 150.00 for account 1452956970."

Ya, RM 148.90! Aku letak sudu garfu, selera makan tersekat. Darah menyirap naik atas kepala. Called to 1(23). Machine gampang mentioning about accumulated charges of RM 260.00. Aku dah berkira-kira nak mencarut. Tapi, aku tahan; telan je satu-satu makian dengan istighfar kepada Tuhan.

Conversation start,
"alright, sir. Now, I got a problem with my bill. How come my bill accumulated as RM260? At the same time, your sent a text about RM 140 something? Can you explain about it, sir?


"Can I get your IC No?" Gua bagi takdak banyak hal. 

"Baik, encik. Jumlah yang saya nyatakan tadi adalah jumlah terkumpul dari bulan lepas. So, encik kena jelaskan jumlah terkumpul untuk mengelakkan sebarang masalah pada masa akan datang."

"What?!!! For your information, I pay RM 150 every month. I repeat, EVERY MONTH. I went to your center, asking them for the actual amount they said, WE CANT CHECK, SERVICE DOWN. So that, I willing to pay RM 150 as my credit limit. Instead, you never stated the actual amount in my monthly bill. One more thing, I baru je settle my bill with amount as RM 150 two days ago".

Encik operator berhujah panjang. Telling me that, benda tu kena ikut recycle bill. Means, bill aku about 10th to 10th every month. Tapi, aku stick dengan hujah takkan within 1st to 10th, bill aku dah makan sampai RM 140 something. Gila! I admit that beberapa bulan lepas aku ada pending bill makan sebulan lebih. Dah settle, bayar sekali total amount, RM 60++. Ada rekod.

Ini dah kira nasib baik, aku berhujah pakai ayat cukup professional. Sumpah, professional. Brader operator ni duk sibuk pung, pang, pung pang repeat benda serupa macam machine yang mula-mula jawab call aku. Beberapa belas minit before end of conversation, aku tanya dia macamni,

"brada, sampai bila you nak backup kapitalis serupa ananda ni?"


dia jawab,
"sir, perbualan ni dirakamkan."

"kau pegi tepek tape rakaman ni kat telinga ananda sekarang."


Nampak aku punya geram tak? Aku tak kira dah time tu. Marah memang. Aku banyak dapat feedback. Kawan-kawan PM aku through Facebook. Yang tulis, yang pesan dekat aku serupa ni, "tu la, berlagak sangat pakai bill", "bill melambung pun nak kecoh", "pakai public phone la shid", "kau buat hutang, bayar je lah. duit bukan bawak mati" aku nak pesan dekat kau orang semua,


Ini cerita bukan kecik anak punya hal, bukan hal duit bawak mati, bukan cerita hutang tak reti bayar bagai. Ni cerita pasal PENINDASAN, SALAHGUNA. Kau paham tak? Serupa lah macam bila kau kena tuduh merogol budak, padahal kau tak rogol budak tu; jentik pun tidak. Dan kau mati-mati upah lawyer supaya kau terlepas dari hukuman dari kesalahan yang tak pernah kau buat. 

Nampak contoh tu?

Untuk TS Ananda Krishnan,

Ya, mungkin aku berdosa sebab aku doa kau masuk neraka, NERAKA PALING DALAM. Aku bukan dengki dengan kekayaan kau, atau kesah dengan berapa banyak bisnes yang kau dah sauk dekat negara ni; aku jugak tak kesah kau keling or melayu or cina. Aku menyirap sebab bisnes kau ni, bapak punya kapitalis! Kapitalis, tahu tak? Kau ada review monthly complaint tak? Aku dah rate servis kau dari 5 pegi ke level 1. Tak payah tanya sebab kenapa.

Kau buat bisnes telekomunikasi sebab ihsan kerajaan. Mahathir bagi kau peluang supaya negara kita ni berdiri sama tinggi dengan negara maju lain. Pak Lah bagi kau peluang expend kau punya bisnes ke hal-hal pembangunan telekomunikasi serupa ni. Takkan billion ringgit keuntungan tu tak cukup buat kau kaya?! Kenapa mesti kau aniaya orang, pengguna macam aku ni; yang percaya kau satu-satu telecommunication service yang bagi harga paling tip-top then kau pau duit aku cukup-cukup. Kenapa?!

Aku rasa sebagai Maxis user, atau mungkin pengguna lain pernah rasa; satu perkara yang gila bila service provider suruh bayar bill within 2 days lepas kau dah bayar bill dengan jumlah credit limit, without knowing about actual amount. Aku berani tulis, sebab aku ada bukti yang aku dah bayar semua. Dan, aku ketengahkan semua benda ni masa sembang dengan brader operator tadi. 

Untuk pengetahuan semua orang yang condemn aku tadi. Aku tak cari populariti pasal benda ni, atau mintak Ananda Krishnan menangis depan rakyat mintak simpati. Tak, dan tak akan! Aku kecoh sebab nakkan keadilan. Supaya takde lagi syarikat-syarikat telekomunikasi buat perangai gampang serupa yang MAXIS kenakan ke atas pengguna-pengguna yang dah gunapakai dia punya perkhidmatan bertahun-tahun. MAXIS, kau kena ingat; jangan sebab benda ni kau hilang berjuta user lain. Customer kau tak jaga, kau charge benda bukan-bukan. Kau ingat kami orang ni bodoh tak sekolah ke?

Dah la, aku dah muak dengan benda ni. Suruh aku buat official complaint la, menda la. Abes, yang sebelum-sebelum ni aku complaint ada ke CEO kau buat tindakan? Masuk neraka lah korang nanti!

Kat bawah ni, aku attached sedikit bukti. Kau orang nilai lah sendiri.


Tadi punya text.


Latest 3 months payments.


Bill Summary.


Notification on 30th Dec 2012.


Service Rating on 1st. January 2013.


Kalau dah ada bukti macamni, apa pulak bukti yang MAXIS nak kata aku ni berhutang dengan dia? Aku tunggu kau punya feedback macamana.

TERIMA KASIH MAXIS, BAPAK SEGALA KAPITALIS!

1 comment:

Anonymous said...

Terbaik, bro!!!
Aku juga antara jutaan pelanggan MAXIS yg teraniaya tiada pembelaan.Marilah kita berikhtiar menyerahkan 'memorandum' in kepada Ketua Kapitalis tu. Syabas bro!!!