Saturday, July 20, 2013

Kucing Dan Guru.

Cuaca buruk semalam, dah dua hari stuck tak boleh balik ke Labuan The Great. Sekarang, aku bermastautin di Kota Kinabalu. Kota asal yang mengorak langkah aku beberapa tahun dulu. Seronok? Tak, sebab aku dah start balik kerjaya professional. 

So, balik ke tajuk asal. Ombak setinggi 3.5-4M tak memungkinkan aku balik ke Labuan. Dekat Jesselton Point lengang, cuma dipenuhi oleh sebilangan besar kakitangan, dan orang awam yang mahu mengetahui status cuaca. Suasana sikit kecoh. Jadi, dalam barisan panjang semangat peramah masih ada, aku cuba menunaikan tanggungjawab sosial dengan beramah mesra. 

Rupa-rupanya, yang ramai-ramai tu; 85% adalah guru/kakitangan/pelajar sekolah yang berkhidmat di Pulau Gaya. Hari-hari ulang alik ke tanah besar. Aku rasa impressive sikit la. "So, cuaca buruk ni cikgu; tidurlah balik rumah."

"Kalau ribut ni teduh sikit, kena pegi sekolah jugak. Cuaca buruk bukan alasan," kata cikgu tu. 

Terharu. Gila kau menyabung nyawa. Ombak semalam tu bukan kecik anak punya tinggi beb. Hairan jugak aku kalau orang tak appreciate kerja guru ni.

Dan, 2,3 minggu ni ada 3 kes cikgu kena tembak jarak dekat. Ada sapa-sapa kecoh? Tak dak kan? Umat manusia kat Malaysia ni lagi sibuk ke hal Abby Abadi kawen anak ikan umur 24 tahun sama hal Ashraf Muslim kawen lari ke Siam. Gila.

Dulu, kucing kena dera makan 3 minggu Malaysia kecoh. Cikgu kena tembak 2,3 hari semua senyap. Elok jadi kucing; kena dera boleh  masuk TV. 

No comments: