Friday, February 1, 2013

#BR1M, Korupsi, Keadilan dan Prinsipnya.



Beberapa hari lepas, gua steady bersembang dengan boss gua. Inipati yang menyentuh hal-hal BR1M, Korupsi, Keadilan dan prinsip asasnya.

Bos : "you tak apply ke BR1M yang RM250 tu?"

Gua : "tak."

Bos : "mesti you claim part smartphone tu kan? boleh beli phone baru la ni you, rashid."

Gua : "pun, I tak claim boss."

Bos : "eh, pelik betul you ni. orang lain duk berebut claim itu, ini. you pulak taknak. alah, undi tu soal ke dua lah, orang bagi amek je la."

Tegas betul boss gua tentang perihal macam tu.

Gua tenang, dalam hembusan nafas padu gua susun ayat perlahan-lahan,
"I ada prinsip, boss. Bukan nak menidakkan hal-hal welfare yang government provide, tapi tu lah; prinsip I bukan untuk I ludah then jilat balik. Benda yang I tolak, totally I tolak. Lain lah, kalau diorang provide welfare yang menyeluruh dalam jangkamasa panjang; provide insuran bertakaful contohnya. I buat analogi macamni, kalau pemancing jangan bagi dia joran untuk dia teruskan hidup, sebab dia akan jual joran tu dengan harga tinggi, bagi dia kail dan umpan supaya dia boleh berdikari. Bagi duit supaya rakyat belanjakan balik? Dari segi ekonomi, itu perancangan paling teliti untuk ranapkan sesebuah organisasi."


Boss gua terus pura-pura busy.

No comments: