Friday, January 31, 2014

Anak Muda Bukan Tunggangan Politikus.

  1. Saya tergelak kecil bilamana di dalam bual bicara di medan Whatsapp dimaklumkan YB Rafizi Ramli, selaku Strategist PKR menangis meminta maaf (Program Bual Bicara LIVE Radio Bangsar Utama) berkata; “Kita ambil risiko yang besar dengan memulangkan pilihan kepada rakyat di Kajang.”, “Kalau anda  rasa ini permainan PKR yang perlu di tolak, tolaklah kami! Kami sedia dihukum!”
  2. Selaku strategist parti, saya percaya YB Rafizi lebih arif tentang taktikal peperangan di dalam medan politik. Yang saya mahu sentuh, bukan taktikal secara amnya; ini soal kepercayaan. Kepercayaan dan janji yang ditabur semasa pilihanraya lalu. Pokok pangkalnya, kenapa Ketua Umum jadi pilihan?
  3. Disaat barisan kepimpinan mereka sibuk melaungkan hal keadilan, kuasa rakyat, perihal ekonomi dan pemerasan wang rakyat tiba-tiba seorang wakil parti menarik diri demi melorongkan ketua umum konon-konon acting as “care-taker” di dalam isu MB Selangor.
  4. Pelik dan ajaib, pada awal ketua umum menyangkal, kemudian mengiyakan. Ya, sebagai strategist we can put all the blame into Rafizi. Ya, beliau bertanggungjawab. Ketua Umum? Kenapa beliau tidak tolak saja tawaran?
  5. Mahu atau tidak, kita terpaksa bersetuju apabila Saudara Arul dari PSM mengkritik; “kita mengkelakarkan demokrasi. Jangan buat begini.” Sesuatu yang kelakar. Shame on you, Datuk Seri. Ratusan pemimpin muda dari PR tiba-tiba senyap. Cuma, kepimpinan muda PAS gah bersuara. Tabik.DAP menyokong tindakan Ketua Umum. Kegilaan apa yang mereka suruh kita hadam ni? Kesepakatan apa yang dicapai? Mana pergi prinsip-prinsip ‘dari rakyat untuk rakyat’ yang kerapkali dilaungkan?
  6. AMK, dibawah YB Sam pula; seolah membuat lelucon lagi lucu dari MLM; tidak ada yang layak selain Anwar. Anak muda, kita ini apa? Anjing tunggangan politikus sialan kah? Kuda tunggangan bilamana diperlukan untuk turun ke jalanan kah?
  7. Suka saya memetik petikan daripada Edward Said, “Representation Of The Intellectual” yang bermaksud; “seorang intelektual itu haruslah seorang amateur, pengganggu status quo, serta sentiasa mencabar nasionalisme yang patriotic, pemikiran korporat, dan hak hak jantina, ras dan kelas.” Manakala, mendiang Bob Marley menuliskan; “Bangunlah, berdirilah, berdirilah untuk hak hak anda! Bangunlah berdirilah; jangan pernah putus asa dalam berjuang!”
  8. Apabila saya mengkritik hal ini, maka jatuhlah hukum manusia untuk saya melihat kebelakang sejarah lampau Mahathirism. Saya disuruh meneliti perihal kepincangan jalan belakang insiden di Sabah tahun 1994, Kelantan lewat 80-an, dan Perak pasca-pilihanraya ke 12 lalu.
  9. Suka atau tidak; mereka akan memperkata tentang sejarah. Tapi, apalah gunanya pengajaran jika sejarah itu diulang tayang? Bodohkah umat Malaysia zaman sekarang ni? Tidak bukan? Jadi, mana pergi suara anak muda di dalam Pakatan? Tidakkah pemimpin kalian pun sama seperti pemimpin BN yang kalian benci? Buka mata. Fikir dengan mata hati.
  10. Saudara YB Rafizi sendiri maklum; kadangkala peperangan undi bukan pilihan terbaik. Bahkan, pilihanraya baik yang umum atau kecil takkan mendatangkan kebaikkan. Mungkin membangkit dendam dan emosi. Amarah dan benci. Harus kita fikirkan, sampai bila kebencian didalam politik parti yang melampau perlu kita semai? Sampai bila? Sampai yang menang jadi abu, yang kalah jadi arang?
  11. YB Datuk Seri Anwar, cukup cukuplah. Untuk mengembalikan demokrasi dan keadilan; saling cabar mencabar bukan jawapan. Cuba Datuk Seri letak jawatan; duduk diam-diam. Dan kita lihat demokrasi akan subur dengan sendirinya. Percayalah, dendam lama DS takkan hendak diwaris sampai ke seluruh umat Malaysia. Ya, mungkin perjuangan PR terlalu relevan pada masa kini. Tetapi tidak pada perilaku politikus itu sendiri.
  12. Cukup-cukuplah. Anak muda memang tidak gentar, anak muda memang tak mengalah. Kami pun mahu mewarisi kepimpinan yang telus. Tetapi bukan melahirkan kebencian. Dan, anak muda juga mudah bosan jika dihidang hiburan politik yang tak ada kesudahan.
  13. Sebagai anak muda, bukan sosok tubuh yang kami tagih untuk menampung perjuangan. Sosok tubuh mungkin jadi pemangkin, tetapi asas perjuangan adalah ideology. Dan, ideology itu harus selari dengan perilaku pemilik tubuh. Akan tiba satu masa, anak muda akan bosan dengan sosok tua. Percayalah.
  14. Untuk penutup; saya memetik posting Sdr. Zul Fikri Zamir penulis buku Sekolah Bukan Penjara, Universiti Bukan Kilang; “orang tua, yang nak hidup selapis itu kamu. Yang kamu buat hari ini, akan kami tanggung sehingga tiga lapis generasi dan zaman nanti.”
  15.  

1 comment:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI