Saturday, February 19, 2011

biarlah, kalau kamu kata aku ni kuman.

biarlah.
aku tau, siapa aku di sisi mereka yang agungkan bangsa.
ketuanan bangsa bukan perjuangan aku.
sumpah, aku langsung tiada ciri-ciri pejuang bangsa.

kau nak kata aku pengkhianat?!
petualang?!
silakan. aku redha.
allah lagi marah kalau aku agungkan bangsa.
atau mencaci bangsa lain semata-mata perjuangan yang aku bersetia dengan membabi-buta.

aku lagi memikirkan nasib mereka yang dirasuk virus-virus rasis.
manusia bagi aku dan pemikiran aku adalah amal dan iman.
bukan bangsa.

terancam?!
tidak! aku tak rasa terancam.
cuma, sedikit rasa tidak selesa dengan apa yang kau kata "PERJUANGAN BANGSA"

biarlah, biarkan je la!
kalau kau kata aku kuman yang bakal merosakkan tekstur bangsa yang di agungkan.
aku tidak lupa.
aku sedang bersahaja meluahkan apa yang aku rasa dalam perjuangan kalian.
ada yang memaki
ada yang mencarut
itu identiti bangsa yang kalian perjuangkan.

dan, aku terima kalau yang kalian perjuangkan itu
dikira sebagai "pahala".
aku juga terima kalau kesamaan yang aku pegang saat ini dikira sebagai "dosa"

p/s:
oh, ya tidak lupa dalam pengenalan diri; aku dinamakan MELAYU.

No comments: