Monday, February 7, 2011

catatan zaman kebodohan


sesekali bila aku lihat anak muda berpeleseran
terkenang pada satu masa
kenangan zaman kebodohan.


bila saat ini
aku rasakan seperti tiada kemaluan
atau, seolah nya berjalan dikhalayak tanpa pakaian.


bila saat ini juga
aku berharap Tuhan mengampunkan dosa silam
kalau tidak, aku hanya mampu berdiam
sehingga hari pengadilan.


hari itu sudah berlalu.
zaman kebodohan sudah tinggal kenangan.
kadangkala diceritakan sebagai pedoman kepada rakan.
tidak pernah berbangga.
cuma berharap kalau dapat kembali
aku mahu tulis sejarah diri dengan perkara yang baik-baik sahaja.
aku sudah tinggalkan bersama hati gelap.
kadangkala lorong hitam melukiskannya semula kepada anak kelahiran selepas aku.


tuhan,
ampunkan aku.
kalau dizaman kebodohan itu aku terlalu enak mengukir dosa!



Setiawangsa,
KUALA LUMPUR.

No comments: