Sunday, February 27, 2011

nota kaki kesibukan di celah-celah kehidupan masyarakat Facebook.

Wow, agak lama tidak beraksi bersama tulisan panjang. Apa? Erm, agak lama gak kan? Entah lah, kebelakangan dipenuhi dengan perkara yang utama. "utamakan yang utama" kata puan chenta. 

Aku berterima kasih bila ALLAH kurniakan aku seorang yang memahami, tidak sempurna tetapi aku melengkapi hidupnya. Banyak dugaan, aku nak list 1 persatu; memang tak cukup ruang. Tapi aku suka bilamana deal dengan masalah. Kita lahir untuk cipta riak sejarah hidup sendiri kan? Masalah tu buat aku rasa sempurna sebagai seorang Islam. "bagaimana hendak mengaku beriman, sedangkan kamu belum diuji dengan ujian?" macam tu la lebih kurang tafsir Al-Quran dalam buku yang aku baca baru-baru ni. 

Ok, fine. Aku pun sekarang ni sibuk beraksi di belakang tabir beberapa organisasi selain mencurahkan keringat dan peluh untuk organisasi swasta secara rasmi. Mana? Hahaha! Biarlah rahsia. "Datang KLcarik aku" tu pesan aku kat kawan-kawan yang pernah bersama-sama sedikit masa dulu. Yang penting kerja sekarang memerlukan komitmen yang bukan sedikit, berbaloi dengan ganjaran yang diberi. Itu pun, aku berkira-kira untuk carik kerja lain lagi. Yang lebih sesuai. Sesuai? Oh ya sekarang ni aku mendewasa dengan perangai cerewet. kah kah kah! Macam ladies-ladies la!

Mana gambar? Tanya sebilangan sahabat yang tak percaya status aku. Jawapan aku mudah, "Facebook bukan tempat aku nak dedahkan semua tentang kehidupan aku. Facebook bukan family aku, jauh sekali kitab panduan kehidupan aku. so, buat apa aku nak upload kat Facebook?" Agaknya masyarakat sekarang da anggap Fbook macam Quran ; kena bukak hari-hari, baca satu-satu status kawan-kawan yang beribu. Padahal, Quran berhabuk setahun tak baca-baca. kah kah kah! manusia, manusia... Anda bagaimana? Jangan la, bagi aku nasihat klise "tu lambang kemodenan" , "tu la manusia sekarang". Kita pun sibuk ber-Fbook gak kan? Sambil berak kat toilet pun, ko sibuk update status "berak kat toilet mid villey". celaka kan? kah kah kah!

Orait, tamat nota kaki kesibukan di celah-celah kehidupan masyarakat Facebook. Wassalam. 


p/s:
nak tanya manusia jahil mana, yang taip guna search keywords "first time tetek" kat blog aku? baik korang cakap! kah kah kah!

No comments: