Tuesday, February 8, 2011

umpama meludah ke langit, terkena kahak sendiri II


hidup benar-benar complicated.
suka pada ganjaran.
tapi hati dan iman terlupa
allah tetapkan dua hukum, HALAL dan HARAM.

masih tertanya.
apakah ada jalan untuk aku mencari kepada yang hak.
sedang itu yang disuruh oleh islam.
aku bangga mengaku islam.
tapi apa yang aku kerjakan rupanya bayangan kapitalis! 
sial!
kalau tidak tersedar, neraka jahanam terbuka luas. tinggal setapak untuk aku masuk!

akhirnya, aku diam sendiri.
telan nasib, setelah menipu dan menganiaya saudara seagama.
mungkin bertentangan dengan polisi yang dikenakan.
but, i have a good muslim!
mungkin, aku perlu melangkah keluar.
mungkin!

ganjaran hebat!
tapi hati tidak tenang, apa guna kan?

dalam sendirian, teringat kata mama:
"biarlah kerja susah, asalkan dari hasil yang halal"
sendu. 
kalaulah mama tau anaknya hidup atas hasil haram
hiba hatinya menjawab pada tuhan rabbul.

p/s:
government tax + service tax + rounding system = haram! tak ramai insan menghalalkan 2sen @ 5sen yang di set by that fcuking machine!

No comments: