Saturday, September 3, 2011

kalau ini satu dosa


kalau ini satu dosa
maka, aku harus terima.

perjuangan kau, perjuangan ku.
aku generasi pasca-merdeka
mencantum semua silangkata berhubung kalian adalah tokoh merdeka

kalau ini satu dosa mengangkat mereka
seperti mana kalian mengangkat diri sendiri
aku harus terima
aku faham sejarah perjuangan, sejarah yang kau cuma baca dari buku teks Tingkatan 4/5
aku tergelak gila-gila
kah kah kah

sama celaka perasaan hati bila ditipu sang pencinta.

kau?terus mendabik dada.
aku tak mengangkat Chin Peng.
aku cuma mengangkat Shamsiah Fakeh, Ahmad Boestamam, Burhanuddin Al-Helmy, Wahi Anuar
aku angkat mereka ke satu 'stage' sama seperti Onn Jaafar, Tunku Abdul Rahman
sama,tiada beza.

aku harap sejarah di tulis semula supaya perspektifnya lebih terbuka
maaf, aku bukan penjilat telor atasan
bukan pencacai politik.
aku memerhati, mengkaji dan analisis.
tolong bersihkan jiwa kami sebagai anak merdeka
apa kau takut 'title' pejuang itu diambilalih?

kalau ini kau anggap satu dosa, aku terima.

No comments: