Thursday, July 11, 2013

Ramadhan Kali Ini Pasti Rasa Janggal.

Tan Sri Zainuddin Maidin dalam bukunya, 'Hari Itu Sudah Berlalu' menuliskan,
"Mengenang zaman lalu sebagai indah dan menyeronokkan lebih merupakan sentimen, emosi dan nostalgia kerana dalam realiti sebenarnya masa lalu lebih banyak menyusahkan, menyakitkan dan kehidupan tidak stabil."

Kerapkali Ramadhan, mengingatkan gua kepada scene 'jodoh dari bazaar' dan 'jodoh dari masjid'. Paling tidak, Ramadhan mengembalikan gua pada scene lewat 90-an, yang mana puasa jatuh musim cuti sekolah. 

Lewat 90-an, fenomena musim kering dan kemarau panjang tak halang anak kecil seperti kami beraksi menangkap ikan, memancing dan rare bermain meriam buluh. Ya, masa tu memancing, mercun dan meriam pada bulan puasa sesuatu yang jadi kebiasaan. Tidak ada istilah, Ipad, Tab atau gadjet mahal serupa sekarang. Gadget rare pun kalau ada tu haaa main lawan Digimon. Kalau hulur ke budak sekarang mau melopong mulut tak reti buat menda dengan alah tu.

Kemodenan membunuh betapa seronoknya scene in the year of 90's. Realitinya, scene meriam buluh, memancing di parit, 'jodoh dari bazaar' juga 'jodoh dari masjid' adalah titik titik kenangan yang hidup dalam buku kehidupan. Hell yeah for 90's!

Sekarang, sapa lagi yang nak up bersorak dengan, "sapa tak puasa, kita jangan kawan!" lewat dunia moden ni? Kerana gua pasti, masyarakat moden sebenarnya lagi seronok untuk dilihat melalui insta video "inniii ifftarrr kitttewwww!!!!". 

Puaka bagi gua.

No comments: