Friday, March 5, 2010

Kembali Pulang, Senyum, Termenung, Sedih & Kecewa

Perghhh, esok aku da nak balik Kota Bharu plak. Sunyi la idup gua pasni, takde jerit tangis budak-budak dumex advance! Beberapa hari, ati gua rasa tak sedap, cam sedih pon ada gak. Susah tul, kalau selalu camni. Semalam tengok berita tak? Jangan layan dulu pra AF bingai tu. Karut! Malaysia sekarang ni da penuh dengan cerita dera tau?!. Dari wanita di dera, anak di dera. Kemudian yang terbaru, bayi di dera. Alahai abang, kakak bayi tu baru je umur 18 bulan yang didera buat apa? Korang manusia ke haiwan? akai ada ka?! Tu yang buat aku sedih giler tu. Aku geleng kepala, insaf. Aku suka budak-budak. Kalau tak nak budak kecik tu, bagi kat aku takpe. Ingat orang lelaki tak bley jaga anak ke? Tengok orang bai! Yang buat aku termenung plak, kenapa seorang ibu sanggup bagi kat boyfriend untuk jaga anak. Buat atas dasar percaya atau sekadar melepaskan tanggungjawab? Come on la, u penat mengandungkan 9 bulan. Tak sampai seminggu anak u kena jaga boyfriend da meninggal telentang! Tak kesian ke? Da tu, menangis meraung! Terpekik, melolong! Takde guna dah. Cuma doa la banyak-banyak, supaya anak tu tak lupa doakan kesejahteraan korang time kat akhirat nanti. Insyaallah. So, kat luar sana jadikan ini pengajaran. Bakal-bakal ibu, bakal-bakal bapak. Jangan nak seronok kawen je tau. Gagal sebuah perkahwinan abad ni sebabnya kekurang ilmu rumahtangga, ilmu keibubapaan. Ada paham?! Ok, selamat menjadi ibu-ibu, bapak-bapak buat kita semua! Wassalam.

No comments: