Monday, April 12, 2010

Bicara Merepek!

Lately, aku rasa cam something wrong happened around me. Kenapa, aku tak tau. Bila kita mention peningkatan umur, makin banyak perkara difikirkan. Cost of living, path of career, political environment and so on. Tu sekarang. What will be in the next 5 or 10 years? Lifestyle pun berubah. Takde dah fashion ala b’boyz, hip hop jauh sekali. Sume poyo nak nampak matured. Budak sekolah, especially. Senang citer, duit makan; duit minum, mak bapak tanggung. Tunjuk poyo kat tempat awam buat ape?

Bila kita tengok, apa yang berlaku kita anggap ni proses modenisasi. Tak pe. Tak moden kalau tak up-to-date. Takde tamadun katanya. Nak kira tamadun apa, kalau muka bangsa kita je yang melekat kat pusat-pusat hiburan, program-program reality TV. Dah tu boleh meraung, merah mata sebab di- reject oleh juri. Moden la tu, kan?

Budak yang nak masuk alam IPT ni, aku nak pesan sikit. Benda ni jadik kat depan mata aku. Masalah student ni, kadang-kadang jadi tanggungjawab aku untuk membebel nak sedarkan diorang. Betul, ko da dewasa masuk alam IPT. Tapi, tolonglah. Kat sekolah dulu memang ko samseng, tapi kat IPT ko tinggalkanlah perangai tu kat tepi tangga, belakang lorong or whatever. Sejauh mana yang ko rasa boleh campak jiwa samseng ko tu. Jangan tunjuk, gebang bangga pernah kena gantung, kena buang sekolah.

Kat IPT, semua bebas. Dress code, pergaulan (menipu kalau korang menafikan!). jangan korang hanyut sebab dunia IPT ni betul-betul honeymoon time, only once in a lifetime. Kalau boleh, pergaulan tu bataskan sikit; ikut norma-norma kehidupan Islam. Jangan ikut suka nafsu. Atau, bila ko dah poyo; cuma bergaul dengan manusia-manusia yang sama poyo. Time susah, baru nak kumpul. Contact sana, contact sini.

Situasi kat atas ni, kalau korang kata modenasi memang betul. Tak moden kalau tak poyo. Tapi, serius la aku cakap “budak sekolah sekarang ni memang poyo!”. Tak caye, cuba usha ckit kat sekolah lama korang. Tak pun perhatikan bebudak sekolah pepagi.

sekarang ni aku benci tengok rancangan reality TV dan bebudak sekolah yang layan lagu Metallica!

No comments: