Monday, May 10, 2010

Kemanusiaan Untuk Manusia Bernama GURU.

Salam Semua.

16 Mei hampir tiba. Sudah kebiasan seperti di tahun-tahun sebelumnya kita junjung bukan sedikit kasih guru melalui ilmu kehidupan yang mereka berikan. Tahun ini, mari kita kenang kembali zaman waktu persekolahan sekita tahun 90-an dulu.

Berbanding murid dulu dengan sekarang, rasanya darjah kehormatan masih milik seorang guru. Ya, aku dulu bersekolah kampong, masa tu kemanusiaan seorang pelajar masih belum hilang. Guru duduknya mulia. Beberapa minggu lalu, seorang pelajar mahu membunuh diri. Gara-gara cintanya ditolak. Penghujung 2008, di Perlis; guru wanita disepak oleh seorang pelajar. Hairannya, pihak ibu bapa menutup mulut. Persatuan guru tiada suara. Itu cerita guru-pelajar sekarang. Menjadi belasahan murid yang dicurah ilmu kepadanya.

Di tahun 90-an, kalaulah pelajar melakukan kesilapan dengan rela-pasrah untuk dijatuhkan hukuman. Tiada sedikit pun perasaan dendam. Dikala menuju kedewasaan, hukuman itu menyedarkan. Kalau tidak mungkin terhanyut dengan gula-gula kehidupan. Lain halnya dengan sekarang. Guru rotan sekali, keluarga datang ibarat rombongan meminang. Di adu kepada umum, media membesarkan isu. Natijahnya, kesalahan jatuh 100% ke atas bahu guru.

Teringat, waktu dihujung-hujung zaman persekolahan dibebel dengan ceramah kehidupan, career, dsb. Terasa senak otak disumbat dengan perkataan serupa setiap hari. Perkhawinan-gagal SPM-persoalan IPTA/S menyentak sedikit emosi untuk memilih waktu/hari mana yang perlu aku hadir. “Monday mood”. Isnin-jarang sekali wajah ini kelihatan di hadapan barisan. Dipanggil oleh Cikgu Nurul untuk kesedaran. Antara kata-katanya “kamu ada potensi untuk pergi jauh. macamana kamu mahu orang contohi kamu kalau kamu tidak boleh mengetuai diri sendiri?” Cikgu Nurfiah “kamu suka memotivasi orang lain, padahal kamu bukan ada motivasi untuk diri sendiri pun”. Ya, dan terima kasih guru. Hakikatnya, aku sudah disini. Di platform yang aku memimpin sejumlah pelajar. Di platform yang aku usahakan hasil keramat ayat kalian. Bukan sedikit rasa yang aku telan. Itu cuma sekadar rasa yang akhirnya menyedarkan aku.

Ilmu yang diberi bukan sedikit. Ilmu peperikasaan + ilmu kehidupan. Kirakan berapa jumlah air liur mereka yang sudah buat kita di platform ini. Terima kasih guru.

Adik-adik yang masih dibangku sekolah, mungkin zaman berbeza tetapi ilmu kehidupan tidak pernah berubah. Jangan buang kemanusian kalian, kerana marah kepada guru. Jangan buang maruah diri kalian, kerana dicerca atas kebodohan. Lepaskan kemarahan perlahan-lahan, telan atau luahkan ikut landasan kemanusian. Satu hari nanti, jika kalian berada di platform ini pasti kalian menyesal dan masa itu kemanusian sudah sukar dibentuk kerana hitamnya sejarah silam. SELAMAT HARI GURU!

2 comments:

nur said...

suka saya membaca entry ini....achid.
anda guru kah?

nur said...

suka saya membaca entry ini....achid.
anda guru kah?