Friday, August 10, 2012

Ramadhan 1433H

Ramadhan, yes gua sebut pasal Ramadhan. Bukan calang-calang punya Ramadhan sebab buat kali pertamanya dalam jangkamasa 5 tahun kebelakangan ni gua sambut dia punya yang pertama dekat perantauan. 1433H punya, gua ada di sini; di kota kelahiran.

Cabaran tu lagi hebat. Sumpah gua cakap. Bukak puasa dalam jammed,dekat tanah tempat gua study, dekat tempat kerja, berebut tempat; dan macam-macam scene yang gua tempuh. Style. Tu belum kira layan scene serupa orang kaya; dekat hotel-hotel mewah. Macam cilake. keh keh keh

Eh, jangan sembang pasal raya dulu. Scene Ramadhan gua tak abes sembang lagi ni!

Dalam kesempatan melayari Ramadhan, scene terawikh jangan cakap la. Ini, cerita masa gua study dekat Kelantan beberapa tahun lepas. Flash back. Memandangkan rumah sewa gua berdekatan dengan Masjid Langgar, scene Ramadhan memang terasa hebat. Dia punya feeling tu memang level legend gua rasa. Semangat berkobar-kobar orang kabor. Lepas je bertarung dengan kesesakan bazaar berebutkan ayam madu made in kelantan; tersadai hisap sebatang dua rokok ciptaan penjajah; berjemaah dengan berimamkan gua sendiri maka berangkatlah gua bersama kawan-kawan serumah menuju ke Masjid Langgar. Dia punya meriah dekat Kelantan ni jangan cakap; sebab masjid hari-hari meriah. Cuma tiapkali Ramadhan makmum tu bertambah. Budak-budak jangan cakap; setan kena tambat diorang la king of world. Kubur Diraja Langgar tu mujur je gelap time malam; kalau cerah sikit gua ingat memang diorang main kejar-kejar langgar daulat bekas-bekas raja. Ok, gua bergurau.

Mari teruskan cerita Ramadhan. Sampai ke part start terawikh. Semangat...!!!!!!!


Sampai 8 rakaat je lah. Barai jangan cakap. Gua ingat imam baca surah satu hari satu juzuk. Gua perati member-member gua. Raimi punya standing dah serupa pak guard carik pasal. Arul punya berpeluh jangan cakap la. Gua berdiri nak teruskan solat. Gua perati kaki gua. Urat kaki sudah timbul. Dekat sana gua dah failed. kah kah kah Mael? Dah senyum sumbing tunjuk gigi tepi gua. Esoknya, malam ketiga. Masing-masing takde sembang bab terawikh. Lepas berjemaah Maghrib cuma menunggu Isyak. Lepas tu, masing-masing berkiblatkan Facebook, YouTube. kah kah kah Agak-agak lepas dah 8rakaat dan dan call ke kampung, call ke makwe bagitau baru lepas pegi terawikh. Gampang!

Sampai ke part gua bekerjaya. Bergelar professional. Lagi syahdu. Sebab, pertarungan Ramadhan ni melibatkan dunia capitalism, hedonism, rhetoric. Brader-brader bazaar yang selamba badak sedut air lepas jerit-jerit nak bagi laku jualan masing-masing; akak-akak bazaar yang tayang tetek semata-mata nak tarik perhatian lelaki tulen. Ini realiti. Bertarung nafsu; antara kehendak kelaparan dan dahaga juga memuaskan nafsu mata. Manipulator yang memanipulasi golongan kurang upaya. Akak-akak yang menetekkan anak-anak dekat tepi bazaar, pakcik-pakcik buta dipergunakan; mintak sedekah. Cilake. Cuma, masak maggie goreng dekat tempat kerja tu scene paling true gua rasa. kah kah kah

Semua tu mendewasakan gua. Sebagai lelaki yang bekerjaya, seorang junior professional. Cuma, gua rasa scene Ramadhan waktu gua bergelar kanak-kanak dah semakin hilang di telan kemodenan. Golek depan TV tengok Otromen, Yookies, Power Rangers gua rasa semua tu dah takde dah dalam kalangan young men sekarang. Diorang lagi galak dengan Iphone, Ipad, Tab, PSP, bagai semua tu.

Yang hilang itu yang gua rindukan. Meriam buluh, scene senapang kayu, lastik burung, memancing, jual kuih-muih. Salah siapa ni? Modenisasi? Makbapak? Atau scene ni sudah lapuk sebab bila kita buat; kita tak nampak urban di mata manusia modenisasi?

No comments: