Friday, February 18, 2011

"keling babi," katanya.

sentap?!
"keling babi," katanya.
suara siapa.
suara melayu.
biasalah, "takkan melayu hilang di dunia!" , "melayu gagah di nusantara!"
hilang? apa yang hilang?
* budibahasa. * tatasusila.

celaka,
mana yang kau ajar aku pasal 1Malaysia?
jahanam,
mana yang kau cakap semua bangsa dilayan samarata?
manusia,
apa yang kau belajar ketatasusilaan di sekolah harian?
mana kau punya teks menengah rendah tentang sivik dan kenegaraan?!

oh, mungkin kau hanya tau apa itu parti politik.
MIC      = India.
UMNO = Melayu
MCA    = Cina.

dan, lihat.
apa yang aku tulis di sini.
racism itu satu racun.
nak delete kesemuanya agak susah.
tapi senang je kalau kau nak ajar semangat assabiah!
ko cakap la, "keling babi". "kurang ajar punya cina!" "hidup melayu"

*siapa yang hidup? *siapa yang kurang ajar? * siapa yang babi?

p/s:
racun ni sudah menular ke akar umbi. cuba cari ubatnya.

KATA MEREKA:



4 comments:

Anonymous said...

Sebenarnya benda nie mana ada kena mengena dengan Politik bro.

Biasa la tu, hidup bermasyarakat, ada yang kurang ada silap. lagi2 Malaysia berbilang kaum.

Sedangkan US yang maju pun ada masalah perkauman, inikan pula Malaysia yang masih dalam proses membangun.

Kerana benda2 mcm nie la, 1malaysia diperkenalkan oleh pihak memerintah.

Bahaya kalau ditafsirkan dengan unsur Politik..

Al-Rashid Zulkefli said...

salam,
terima kasih la beri sedikit pandangan atas penulisan saya ni. btw, apa yg sy luahkan cuma sedikit sudut pandangan sosio-budaya yg membentuk kpd acuan sosio-politik negara masa kini.

dari sudut pandangan sosio-budaya itulah; sy kira membentuk pemikiran melayu itu melayu, cina itu cina, india itu india. kurang penjelasan kpd sosio-budaya lain menyebabkan berlakunya kejadian seperti ini. ya, saya tegaskan KURANG PEMAHAMAN.

aku puji usaha 1malaysia. sampaikan aku sendiri bersemangat membantu menghapuskan budaya "aku melayu", "kau india", atau "kau duduk dalam kategori lain-lain bangsa".(dalam borang rasmi andi pasti jumpa kategori "lain-lain bangsa".

pengkelasan bangsa sebenarnya membunuh semangat perpaduan. sptmana yg jelas dlm Al-Quran & Hadith ianya membentuk apa itu "assabiah". see that?

sekali lg saya tegaskan, penulisan ini totally tidak menjurus kpd politik semata-mata tetapi melibatkan sosio-budaya.

terima kasih and peace for 1Malaysia concept! XD

1malysia said...

bia btoll......
asik2 cina melayu india je,mn pgnya org asli n org iban sume.........

Anonymous said...

assalamualaikum dan salam sejahtera .. tak payah lah main kaum-kaum nie .. malaysia boleh !