Saturday, August 8, 2009

Tinjauan: Lelaki, Perempuan Dan ....

Salam Semua.

Beberapa hari lalu, aku ada mengetengahkan satu tulisan nota di laman Facebook yang mengisahkan tentang untuk apa hidup. Pelbagai respon yang aku terima. Malamnya, aku menerima SMS dari seorang sahabat. Dalam SMSnya ditulis, “knp ko tak penah tulis perbandingan mengenai lelaki dan ppuan?” aku bertanyakan maksud beliau. “maksud aku, ko tulis la perbandingan kenapa lelaki perlukan ppuan, & sbaliknya” Aku cuma mengiakan, tapi tidak berjanji untuk artikel itu. Hari ni, idea datang untuk tulisan itu.

Lelaki perlukan perempuan kerana:

a. perlukan pendamping

b. pendorong semangat

c. sumber inspirasi

d. kekuatan diri

Manakala, perempuan memerlukan lelaki kerana:

a. kemewahan

b. shopping (tukang bawak barang)

c. cover duit keta

d. takut jadik andartu

e. kuasa (???)

Jangan salah anggap, itu bukan jawapan aku. Diatas adalah 2 SMS yang dihantar sahabat aku berikutnya. Itu adalah persepsi beliau terhadap wanita. Sedikit kemusykilan aku kepada jawapan E iaitu , kuasa. Perempuan perlukan kuasa ke?

Ada setuju? Berikan komen. Kemudian, baru aku SMS kembali kepada sahabat aku tu berdasarkan pendapat anda. ;p

7 comments:

.:: Suhaidah Tan ::. said...

Sangat keterlaluan..Ingat semua perempuan mcm tu ke???Bukan lelaki pun ada yg bperangai mcm tu..Belum msuk lagi lelaki memerlukan perempuan untuk pemuas nafsu...tempat melepaskan kemarahan..Arggghhh bnyak lagi lah..Tlg krim slm pelempang smpai mulut dia insaf k dkat member kau tu...Aku tak setuju btul apa pnya jawapan lah tu..

Al-Rashid Zulkefli said...

Momoi,

Panas...Hahahaha!
tapi, yang shopping tu aku ada ckit setuju! hahahaha! ;p

.:: Suhaidah Tan ::. said...

memang pnas pun...apa daa...solah2 merendah kan org perempuan...Shoping tu mayB lah juga but bkn semua...Kalau si suami tlg si isteri apa salah nya kan..

Al-Rashid Zulkefli said...

sabar, sabar
gunakan kewarasan untuk berfikir ;p
jangan ikut nafsu amarah ;p

fahana_ann said...

salam mus.lame tak singgah.tau2 topik hangat je..huhuhu..
betullah yang lelaki prlukan prmpuan tas sbb2 tu..laki ni tak leh hidup tnpa prmpuan.dah dari azali, Allah ciptakan Adam. Dan Adam mintakan teman..
Sbb prmpuan prlukan lelaki..em, lebih pada material nampak..hehehe..mewah?shopping?cver duit? ada prmpuan lebih hebat dari laki yang bab ni...andartu?mungkin lagipun siapa nak hidup sesorang sampai tua..mesti nak ada anak2 penyeri hidup gak..kuasa?lelaki lebih berkuasa kan bile dah kawen..

jawpn aku:sebbnyer.(tapi ini tuk jawapan wanita memerlukan suami)...jengjengjeng..
1-pelindung
2-elakkan fitnah
3-menjaga maruah
4-berkongsi segalanya
5-dah fitrah saling memerlukan (hehehe)

.:: Suhaidah Tan ::. said...

InsyAllah masih terkawal lagi..
Btw yg si pe msg tu msg mna msih mnegunakan akal kwarasan msa buat 'teori bijak pandai' dia tu??

to farhana_ann im really agree with ur answers..tu baru betul

Al-Rashid Zulkefli said...

Salam Semua,

fahanna_ann,
anda mmg lebih relevan bila mengeluarkan hujah. anyway, thanks! ;p

momoi tan,
ko pon kena waras bila berfikir! hahahaha!