Thursday, May 7, 2009

Selamat Hari Ibu!!!!

Bila dahaga, yang susukan aku....mak Bila lapar, yang suapkan aku....mak Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..mak Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....Mak Bila bangun tidur, aku cari....mak Bila nangis, orang pertama yang datang ....mak Bila nak bermanja, aku dekati....mak Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak Bila nakal, yang memarahi aku....mak Bila merajuk, yang memujukku cuma....mak Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak Bila takut, yang tenangkan aku....mak Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak Aku selalu teringatkan ....mak Bila sedih, aku mesti talipon....mak Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....mak Bila bengang.. aku suka luah pada..mak Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! " Bila sakit, orang paling risau adalah.....mak Bila nak exam, orang paling sibuk juga....mak Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak Bila ada masalah, yang paling risau.... mak Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....mak Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak Yang selalu berleter kat aku...mak Yang selalu puji aku....mak Yang selalu nasihat aku....mak Bila nak kahwin.. Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....mak Apabila ada pasangan hidup sendiri.... Bila seronok, aku cari....pasanganku Bila sedih, aku cari....mak Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku Bila gagal, aku ceritakan pada....mak Bila bahagia, aku peluk erat.....pasanganku Bila berduka, aku peluk erat....emakku Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....mak Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu” Selalu.. aku ingat pasanganku Selalu.. mak ingat kat aku Bila-bila... aku akan talipon pasanganku... Entah bila... aku nak talipon mak Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku... Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak Renungkan:

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak? mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah". Berderai air mata jika kita mendengarnya........ Tapi kalau mak sudah tiada.......... MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT.... Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya.... berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya..... berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya..... berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya........ berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya.... berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya..... dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya...... Meet Uncle Shah:

Begitulah, apapun gelarannya mereka, umi, mama, emak, mummy; mereka adalah pemangkin kepada kecemerlangan seorang seperti kita, yakni ANAK! Biarlah, apa latar belakang mereka, pengemis, tukang sapu, orang gaji mereka tetap ibu. Yang menggunakan kudrat membesarkan, menggunakan kekuatan memberi!

Hari Ibu yang biasanya kita sambut Ahad ke-2 dalam bulan Mei banyak memberi inspirasi untuk kita terus mengingati ibu-ibu sebagai serikandi yang mengorbankan kehidupan mereka demi anak-anak tercinta!

Di kejauhan ini, aku merafakkan sembah ucapan SELAMAT HARI IBU kepada mama, ibu-ibu Malaysia juga seluruh dunia!

Tuhan,

Maafkan aku andai aku tak pernah membahagiakan insan ini

Tuhan,

Ampunkan aku andai satu saat mereka tiada lagi di sisi kami

Aku,

Bahagiakan mereka kerana kasihnya

Aku,

Damailah mereka jika kembali pulang ke sana!!!!

19 comments:

Gagak said...

Selamat Hari Ibu....

Zay_Gon said...

waw!!
t'haru aku bc blog mu sid..
t'ingt blk ms2 dl..
ms aku dlm susahan..
"MAK" la yg byk ambl berat..
pa2 pn..
mmg best aku bc blog mu..
blh jd p'minat setia p'baca blog mu ni...
hahahaha!!!;p

fahana_ann said...

selamat hari ibu untuk semua ibu2 kat dunia..

Meet Uncle Shah said...

Salam Semua,

Gagak,
Selamat Hari Ibu ;p

Ong,
Erk, bukan ko selalu melawan indung mu ka?
Haahahahahahaa!
;p

p/s:
Baik ko minta ampun!
;p


fahana_ann,
Selamat Hari Ibu ;p

Zay_Gon said...

ai sid..
sk mu jua ckp cm 2!!
ko 2 pn sm..
nya mama jgn b'sigup x jua ko pduli..
anak derhaka!!
hahaha!!;p

Meet Uncle Shah said...

Salam Semua,

Ong, aku cuma berpesan-pesan dengan kebenaran.

Realiti, adakalanya sukar untuk kita terima! Hahahaahhaa!

Anyway, thanks for your advice! I'll stop smoking as soon as I can!
Insyaallah.
;p

MoMoiTan said...

sid selamat hari ibu...
aisehhh salah wish ni kahakahakah..


-untuk caong pun selamat hari ibu hahahah

Meet Uncle Shah said...

Salam Semua,

Moi, aku nda layak bergelar "IBU" sebab badan ku damit. Aku nda tau la kalau Cha Ong!

Hahahahahaha!
Anyway, Happy Mothers Day! ;p

Zay_Gon said...

klu ko branti b'sigup sid aku blanja lg ko ni..
ni kira gnjaran la..
2 pn klu ko branti..
hahaha!!
mudh2an la ah sid..
hehe!;p

Zay_Gon said...

moi..
slamat ari IBU jge..
coz ko susah pyh jg haziq d rmh!!
hahahaha!!;p

Meet Uncle Shah said...

Erk, please do not mention about smoking. It will spoil my reputation!

Hahhahahaa!
;p

Zay_Gon said...

hahaha!!
c rasid ilap!!
hahahaha!!;p
rmi jua yg b'sigup..
bkn ko ja..
tp kn bek klu ko bkn slh 1 dr dorg..
2 mksdnya ko blh lwn nafsu b'sigup 2..
jap ko ilap wang...
hahaha!!;p

momoiTan said...

hahaha kurang asam punya caong..
uiks kau smoker ka sid...
branti lah..

p/s jabtan kesihatan negara...jgn mara ah...

momoiTan said...

caong begelar ibu???
mati anak hahahaha dikrajakanya

Meet Uncle Shah said...

Salam,

I repeat no need to mention about smoking here!
Hahaahaha!
;p

Mungkin Cha Ong@Yazri Mertin bakal bergelar IBU MITHALI 2009!

Hahahaha!
;p

Zay_Gon said...

woi sid!!
mn da aku mention smoking..
aku bgtau jan b'sigup ja..!!
hahaha!!;p

eh sid..
pa plg aku..
ko jua sadih tgglkn anak2mu d lbn 2..
mmg s'suai la da "mothers day"..
dpt m'ingati "IBU2" cm ko yg m'ninggalkn ank2 d lbn..!
hahahaha!!;p

Meet Uncle Shah said...

Salam,

Ong,
Take note of this:

Tuhan,

Hilangkan perasaan ini

Moga aku mengerti

Erti rindu, makna sayang kepada mereka

Supaya aku memahami

Perjuangan takkan pernah kosong dari kerinduan!

p/s:
Bukan untuk jadi seseorang yang bernama Shahzul Izzil Sham Al-Rashid!
hahahaha!
;p

CahyaCinTa said...

baik2 sory dech...not mntion abt datz again

Zay_Gon said...

ishhh!..
mlz aku kn b'sastera2 lg..
ckp la f5 & f4 ambl sastera..
huhahuha!!;p