Friday, June 5, 2009

Kisah Perokok & Pencintanya!

Salam Semua.

“Rokok-Merokok” lazimnya dikaitkan trend seeorang lelaki. Wanita? Mungkin 15% sahaja. Apa yang aku nak sentuh kat sini mengenai rokok dan kotak ajaibnya.

Perasan atau tidak, kerajaan melalui Kementerian Kesihatan telah melakukan psikologi ke atas kotak-kotak rokok untuk pasaran Malaysia bermula Febuari tahun ini dengan meletakkan wall-paper berwarna. Aku buat entri ni sebab 2 minggu lalu (di Kuala Lumpur), kotak rokok menjadi satu isu perbualan dan dimomokkan sebagai satu kebodohan kerajaan oleh sahabat aku di sana. Maaf, kakitangan kerajaan! Ini bukan satu kesalahan anda 100%, minta maaf juga kepada Datuk-Datuk Menteri.

Keajaiban kota rokok ni, mengundang rasa pelik dalam diri aku, seorang perokok. Bukan aku tak penah cuba nak berenti, pernah! Tapi, apa jadahnya gambar serupa gampang ni dijadikan wall-paper?! Aku bukan nak tutup hati dari berenti merokok. Macam-macam citer sejak kotak seperti ini diperkenalkan, antaranya:

Mamat A: “sape suruh isap rokok guna kaki”

Mamat B: “aku cabar kerajaan, lekat gambar si*l ni kat helmet mat rempit kalau nak prevent rempit. Baru adil!”

Mamat C: “adui la, takder gambar baby yang kecik tu ke boss?”

Bukan perokok:

A: “eh, ni rokok ke tanda-tanda awal kedatangan malaikat maut?”

B: “kotak da macam ni pun, ko still ada selera isap rokok g?”

C: “tanda-tanda jahil ko ni…”

Sorry la, aku ada alternative sendirik. Bukan nak tunjuk keegoaan aku. But, without smoking, I can’t do something even thing! Serious! Ni, kesan pergantungan ke atas rokok. Huh! Dah banyak manusia tegur aku to less smoking but, kat sini bila takder keja, I feel like empty life! Smoking? Yup, tu keje aku ngan bebudak umah ni.

Jujur, aku akui kebelakangan ni aku cuba untuk kurangkan merokok. Tu pun, setelah berulang-kali mengalami masalah kewangan yang betul-betul masalah! Masalahnya; bila orang hulur, aku amek. Orang tak bagi, aku mintak! Heh, siot! My beloved mama plak, memang tak puas hati kalau bab rokok ni. Macam-macam benda aku kena perli. Tu aku boleh kira lagi.

Paling gampang, member aku. Gaduh ngan awek pasal rokok. Cerita:

Sayang dia: “awak, cuba la berenti isap rokok tuh!”

Kawan aku: “eh, apesal plak?!”

Sayang dia: “da macam keretapi zaman british I tengok…”

Kawan aku: “eh, pompuan! Aku kenal rokok dari kenal ko dulu!”

Sayang dia: “kalau macam tuh, kita break!”

Kawan aku: “?????”

Amek ubat. Da sekarang member aku tuh dah berenti merokok. Juga, punyai kekasih hati yang baru.

Tu la, rokok bukan sahaja menyebabkan kesusutan nilai kewangan tapi boleh gak menghancurkan institusi keluarga yang perokok cam aku ni idamkan! Damn it! Aha! Insyaallah, aku akan cuba berenti merokok. Kesian plak, bila piker anak aku akan menghidap penyakit dan macam gejala yang negative.

Conclusion, “ I’ll stop smoking, perhaps!”

Kaki punya bicara: “stop smoking while you can”

6 comments:

Zay_Gon said...

perhaps??
plahan2 th wang..
bak kt ustaz ramizu.."tepuk dade tnye iman kt sndri"..;p

Al-Rashid Zulkefli said...

erm, out of topic!

nada kaitan sama ust. ramizu ni
;p

Zay_Gon said...

da aku kaitkn ustz sm ko??
xda kn..
2 cm "bak"..
egois..!!

ezad said...

haa... blog aku ada cerita pasal roko ni. Pi la lawat..

hehe

aku dulu pun perokok juga. sekarang dah berhenti.

cara?

ingatlah org tersayang..

hehe

amiechomel said...

it's better now than later, shahzul. Banyak sangat keburukan smoking, I couldn't find satu pun kebaikannya. My brother-in-law dulu perokok tegar tapi sentiasa berusaha untuk berenti. Every Ramadhan dia akan berusaha sungguh2. Akhirnya dia betul2 berjaya berhenti (rasanya dah lebih 10 tahun lepas dia quit smoking), tu pun lepas dia dah kena macam2 penyakit, sakit dada la, sakit mcm2...

Sayangi diri anda, fikirkan "bakal" keluarga anda, dan orang2 di sekeliling anda. Kat klinik / hospital pun rasanya boleh consult doktor bertauliah kalau betul2 nak berenti. Ada caranya.

Trust me Shahzul, quit smoking! Love your life!

Al-Rashid Zulkefli said...

Salam Semua,


zay gon a.k.a. binatang buas,
ok2, aku terima. insyaallah aku berubah!

;p

ezad,
thanks for this visiting. insyaallah, aku akan buat blog walking kt c2.
;p


madam,
insyaallah. i'll try my best!
;p