Saturday, October 17, 2009

Bumi Di Lipat.Bumi Ditiup.

Bumi dilipat bumi ditiup. Berjaga-jaga, peringatan kerajan. Peringatan dari Tuhan. Indonesia dilipat, Filipina berkali-kali ditiup. Rakyat salahkan pemimpin, merungut kepada cuaca. Mendorong simpati manusia sekitar.

Bumi dilipat bumi ditiup. Kita sekadar mampu menonton, ingin ke sana; tidak tahu cara. Tangan dihulur, berkongsi beban. Sedang ada saudara melarat, kita sekadar berkata “kena rajin dan berusaha.” Simpati yang yang diberi kadangkala tidak kena pada bicara.

Bumi dilipat bumi ditiup. Sejarah Nuh A.S. ada mencatat. Bencana alam, bahana dari perlakuan. Harta si kufur nikmat Qarun, juga secebis kisah manusia.

Bumi dilipat bumi ditiup. Lampu kuning menyala, menanti berhenti pada satu point berwarna merah. Tapi, kita terus berhibur. Rancangan realiti tumbuh melata. Pemangkin kepada dunia semata-mata. Mufti berbuih mulut, telah dicerca. Hingga ada mereka yang kecewa.

Bumi dilipat bumi ditiup. Peringatan Tuhan tanda akhir zaman. Kita telah berkira-kira tarikhnya kiamat. Sedang ulul azmi tidak mengetahui. Ciptaan Yahudi yang kita percayakan. Tidak pernah berkata tidak. Kita terima, kita tulis sebagai kebenaran.

Bumi dilipat bumi ditiup. Bukalah Al-Quran, bacalah hadith demi kebenaran. Patahkan segala kitab-kitab kafir yang memesongkan. Bumi telah dilipat, bumi telah ditiup. Tunggu kepada musnah semua. Banyakkan taubat, bangkitkan amar makruf.

Bumi dilipat lagi. Bumi ditiup lagi. Menanti kepada maut, jika kita tidak sedar-sedar lagi. Padang telah menangis. Filipina telah meratap hiba. Melarat semua…. Semua merungut. Kurang itu, kurang ini. Kufur nikmat kita saksikan secara langsung.

Tamat sebuah cerita. Kita harus sedar yang bumi tunggu masa untuk musnah. Rugi, jika kita sengaja membuang masa. Duduk sejenak, bertafakurlah seketika. Ingat, lampu kuning menyala!

*dihadapan sebuah cerita dunia (berfikir & bertafakur). Melihat padang dilipat, filipina ditiup.

2 comments:

Anonymous said...

insaf.
seriously.hoping to be a better person tomorrow. thanks shah, it's a wake up call for me. :)

Al-Rashid Zulkefli said...

me too.
kita mengharapkan yang terbaik untuk hari esok.