Friday, October 9, 2009

Terleka!

Semalam, aku leka dalam terjaga. Meriah yang terasa buat aku melupakan seketika kesedihan ini. Seketika yang sedetik cuma. Mereka lihat aku gembira. Mereka lihat aku tertawa. Dihadapan aku berkata, berucap sepatah kata dengan senyuman mesra. Supaya mereka tidak terasa duka aku.

Semalam, aku ceria dalam duka. Aidilfitri mulia, kami raikan bersama. Suasana itu membasuh luka. Dari awal hingga penamat masa, aku tertawa. Memberi senyuman kepada semua. Agar mereka tidak dapat meneka hati yang terluka.

Seperti terjaga dari tidur. Aku terpana seketika. Masa sedetik mengubah segalanya. Aku teringat kamu. Kamu nyawa, kamu penawar. Segalanya adalah kamu. Kedua, selepas ibu aku. Sedar-sedar, kamu hidup dalam satu dunia. Dunia yang aku akan tiba, bila sudah tiba masanya. Antara garis pemisah- hidup, mati. Kamu ternyata tinggalkan aku dan kenangan kita.

Aku menghadap jendela. Matahari tiada sinarnya. Ribut hujan membawa sejuta cerita. Hiba yang datang tiba-tiba. Mahu pulang ke masa lalu? Mustahil! Ini bukan cerita anime. Si kucing robot yang ada mesin masa! Karut!

Aku masih ingat kamu. Mereka selalu berkata, “harus cari pengganti”. Masa terdekat ini?! Celaka, manusia seakan patung bernyawa, cuma perasaan tiada. Jikalau harus sendirian sampai penghujung nyawa, aku akan pasrah. Dunia masih luas untuk aku. Di penghujung itu masih belum mati. Meski, dunia sudah mengeluarkan amaran penamat. Masih di lampu kuning, masih ada masa untuk keinsafan.

Aku terleka, seperti baru terjaga. Merapu bersama bahasa sastera. Coretan yang mungkin kalian pernah merasainya, perhaps; bercampur bersama bahasa dunia. Aku menunggu masa untuk tinggalkan dunia. Sampai satu masa, aku ketemu wanita seperti kamu…

Mungkin, waktu akan melekakan jiwa.

Mungkin, masa adalah penentu.

Kalau hingga akhir hayat, tidak ketemu.

Aku akan terus di sini.

Menanti, dan terus menanti….

*idea + jiwa tatkala sambutan aidilfitri twintech KB 2009.

2 comments:

liyaluya said...

there are things we never want to let go of, people we never want to leave behind. but,keep in your mind that letting go are not the end of the world. it's the beginning of a new life:)

this post,such a touching one. whoever she is, she so lucky.

Meet Uncle Shah said...

thanks girl... ;p