Saturday, October 24, 2009

Terkenang Kamu! (Si Gadis Baju Biru)

Hari itu kamu berbaju biru. Aku suka kerna ia warna kegemaranku. Sama seperti kamu. Lagi aku suka, baju itu pemberian ku. Kamu nampak comel, sungguh! Ditambah, tudung yang tak lekang dikepala. Menjaga aurat, kamu masih bukan milik aku sepenuhnya.

Hari itu kamu berbaju biru. Sesekali bertemu, kamu nampak ceria. Walaupun, keletihan ada di wajah cantik kamu. Kamu masih mampu tersenyum. Aku kagum akan keperibadian kamu. Penat pratikum, kamu katakan pada aku. Itu kali terakhir semasa Ramadhan lalu.

Hari itu kamu berbaju biru. Berjalan berdua. Tidak, bersama keluarga kamu sebenarnya. Heh! Peribadi yang kamu jaga, bukan mudah untuk aku jumpa. Status dan umur berbeza bukan halangan kita. Keluarga kamu juga begitu. Aku suka!

Hari itu kamu berbaju biru. Kenangan terakhir yang mungkin tertulis dalam kepala. Tertawa, bila terlihat sesuatu yang lucu. Dalam khalayak ramai yang berpusu-pusu. Kita menyelit dalam kesesakkan manusia. Sama-sama berjalan. Keluarga kamu ada di belakang. Mereka berdua juga nampak bahagia.

Hari kamu berbaju biru. Aku terkenang. Cerita itu aku tulis. Aku rindu. Sehari aku mengingat kamu si gadis berbaju biru. Aku sedih dalam gembira, kamu dijemput tatkala rahmat melimpah; membasahi seluruh alam. Aku terkenang kamu! (kekasih yang berbaju biru!)

*tapi, itu kenangan dulu. tolong, kejutkan aku membuat hidup baru!

4 comments:

zamfadliez said...

wei..~!aku pkai aju biru gak,amcm??minat ak..??wkekek...~!terbalik dunia kg!haha,adioos..~!

fahana_ann said...

heheh..rlex dulu MUS..kenangn tetap kenangan tapi jgn terus leka..bak kata kawan aku..masa yang paling jauh adalah masa yang telah lepas dari kata2 imam ghazali kan?jadinya, hadapi hari datang dengan doa', redha dan yakin pada DIA..siapa aje tak pernah begitu tapi, bangkit ok..jes take our time

fahana_ann said...

tersentak dgn emosi?
wah, aku suke kenyataan ni..betollah, kekadng memang cam tu pun..sandarkan pada YANG ESA..emosi ini dapat dikawal denganNYA..kita punya hati, punya rasa, tapi kita juga punya Allah yang agung..emosi sedih itu tanda kerdilnya kita, hebatnya ciptaanNYA akan manusia kerdil ini:)

Meet Uncle Shah said...

salam semua,

zamfadliez,
nk jadik makhluk terkutuk ke? hahaha!


fahana_ann,
kenangan terindah! heh!