Tuesday, December 16, 2008

Alamak, Rashid...Whats Wrong???!!

Hehehe.. Kenapa aku guna tajuk ni ek??? Sebabnye, sepanjang semester ni performance aku bley kira teruk. Attendance especially. Tak tau apesal yang pasti bukan cuaca yang patut aku salahkan. Nak salahkan cuaca(hujan), orang lain bley datang, kenapa aku tak??? Hehehe... Influence?? Maybe, yes!!! Before this, aku memang ar selalu datang awal, semangat bai!!! Cuaca yang sedap(Lembut, sejuk gitu..) buat aku lalai ngan tido. Situasi tu wat aku rase cam pergerakan terbatas??? Entahlah.... Ni ke lifestyle yang aku nak??? Pastinya tidak. Betapa besar harapan family yang mahu aku berjaya. Kalau aku sia-siakan peluang ni, pasti aku menyesal. Peluang baik takkan datang bergolek, tu yang aku selalu katakan kat member di Labuan. Seharusnya, aku mengambil pengajaran dari semua tu. Memang ini bukan student life yang selalu aku impikan. Hehehe... As a military man, should be active in my life. Thats is the part of life satisfaction. Is it true???? Terasa gak, bila menerima teguran. Bukan terasa hati, tau... Cuma, terkilan kerana peluang yang aku lepaskan kerana mahu sedapkan diri dengan bersenang-lenang???!!! By the way, I would like to thanks because thats is a path of life. Menerima dan memberi teguran!!! Dalam Al-Quran ada menyebut, "Wattasaubil haq"(berpesan-pesan dengan kebenaran), so aku amik pengajaran. Tak salah kan??? Teguran yang membina tu, remind me about my ambition, mission and vision!!! Hahaha!! Ni bukan bahan lawak, but in future I want to build my own entity= hotel!!! Tapi, sikap bersenang-lenang ni patut aku lepaskan. Tak rugi mana pun.... An English idiom was saying, "The more you sweat in peace, the less you bleed in war". Ni la peperangan yang patut aku hadapi, kemalasan!!! Mungkin, aku perlu belajar mengenal erti kehidupan dengan persepsi baru. Bercakap dan menulis saja tidak memadai. Well, aku berterima kasih banyak-banyak kepada mereka yang menasihati aku. Sesungguhnya, diri ini masih memerlukan bimbingan.. The last one, sekali lagi terima kasih kepada mereka yang beri teguran doakan kejayaan aku, will be a good person!! Ahaks!!!! Atau anda perlu berikan sedikit nasihat atau tips di kala diri dilanda sindrom kemalasan yang melampau... Put your comment here...

6 comments:

Anonymous said...

out of topic--> tahu xpe… bagi mereka yang ingin berjaya.. mereka sanggup berbuat apa2 walaupun terpaksa mencuri masa orang lain.. kasihan pula kat mereka yang kekurangan masa.. last2 jadi cam atas tue…

Anonymous said...

la ni aku pun jadi malas jugak bkn malas belajar..zaman belajar dah lepas..ni malas keje pulak...so jom sama2 kita menasihatkan diri kita supaya jadi pelajar@pekerja yang rajin ya aku doakan ko pun akan jadi lebih rajin dan rajin insyallah...jom tangani sifat malas....say no to laziness

Al-Rashid Zulkefli said...

PM,
mungkin ade betulnya fakta yang saudara katakan. Seringkali kita(manusia), terlalai kerana masa yang kita rasakan terlalu panjang. Padahal, masa terlalu pendek apabila kita suka bertangguh.

PeminatJutawanMalaysia,
insyaallah, sama-samalah kita berjihad memerangi kemalasan diri.

Anonymous said...

salam sahabat... fakta ini selalu digunakan oleh mereka yang betul2 berjaya.. sehari cuma luangkan beberapa minit untuk pembahagian kerja, memikirkan strategy dan berjumpa rakan perniagaan.. selebihnya perkerja mereka yang uruskan separuh mati...yang dapat nama semestinya mereka.

p/s- tips ini adalah benar semata2.. mereka yang berjaya mempunyai lebih 24jam dalam sehari.. mampukah kita

Anonymous said...

yup jom kita jadi lebih rajin dari semalam,dan esok lebih rajin dari hari ni.....

Al-Rashid Zulkefli said...

insyaaallah..
sama-sama kita berusaha!!