Saturday, December 13, 2008

The Truth Is Only In Islam!!!

Merujuk kepada isu-isu yang dibangkitkan blogger-blogger seperti Pedestrian Infidel dan sahabatnya, ingin sekali aku katakan bahawa menilai dan mengkaji dari logik akal sahaja tidak memadai. Ia bukan sekadar pegangan tapi sesungguhnya sesuatu yang diredhai dari awal sehingga ke akhirnya, Insyaallah. Artikel ini bukan bertujuan menzalimi mereka yang bukan beragama Islam, kerana kami masih menghormati pegangan agama kalian. Ini adalah sedikit penerangan mengenai Islam. Selagi kami mempunyai kewarasan ianya tidak akan menggugat kekuatan agama kami.
"Dan perangilah di jalan Allah orang - orang yang memerangi kamu, tetapi janganlah kamu melampaui batas, kerana sesungguhnya Allah tidak menyukai orang - orang yang melampaui batas." (Al Baqarah: 190)
Islam yang diturunkan bersama ALQURAN, sebagaimana firman ALLAH:
[Az-Zumar : 2] Maksudnya : “Sesungguhnya kami menurunkan kepadamu kitab Al-Quran dengan membawa kebenaran. Maka sembahlah Allah dengan memurnikan ketaatan kepadanya” Firmannya : [As-Sajadah 2] Maksudnya : “Turunnya Al-Quran yang tidak ada keraguan padanya adalah daripada Tuhan pentadbir semesta alam” Firmannya lagi : [An-Najam : 3] Maksudnya : “Dan dia tidak berkata menurut kemahuan hawa nafsunya sendiri.Perkataannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya”.

Islam (B. Arab: الإسلام; al-'islām ; disebut: [ɪs.ˈlæːm]) (aslama, yuslimu, islaman) merupakan agama Ibrahim monoteistik yang berasal dengan pengajaran dari Nabi Islam Muhammad s.a.w., seorang tokoh politik dan keagamaan Arab abad ke-7. perkataan Islam bermaksud "penyerahan", atau penyerahan diri sepenuhnya kepada Allah (B. Arab الله, Allāh). Seorang penganut Islam dikenali sebagai Muslim, bermaksud "seorang yang tunduk [kepada Allah]". Terdapat antara 1 bilion ke 1.8 bilion Muslim, menjadikan Islam agama kedua terbesar di dunia, selepas Kristian.

Muslim percaya bahawa Allah mewahyukan Al-Qur'an kepada Nabi Muhammad s.a.w., penutup segala Nabi Allah, dan menganggap Al-Qur'an dan Sunnah (sabda dan amalan Nabi Muhammad s.a.w.) sebagai sumber utama Islam. Umat Islam tidak menganggap Nabi Muhammad s.a.w. sebagai pengasas agama baru, tetapi sebagai pemulih keimanan monoteistik ajaran Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s., dan lain-lain nabi. Tradisi Islam menegaskan bahawa Yahudi dan Kristian memutarbalikkan wahyu yang Allah berikan kepada nabi-nabi ini dengan mengubah teks atau memperkenalkan tafsiran palsu, atau kedua-duanya.

Islam memerintahkan banyak amalan keagamaan. Penganut Islam umumnya dikehendaki memegang Rukun Islam, yang merupakan lima tanggungjawab yang menyatukan Muslim ke dalam sebuah masyarakat. Selain itu, hukum Islam (syariah) telah membangunkan hukum yang menyentuh pada hampir semua aspek kehidupan dan kemasyarakatan. Tradisi ini meliputi segalanya dari hal praktik seperti hukum pemakanan dan perbankan kepada jihad dan zakat.

Hampir kesemua Muslim tergolong kepada salah satu dari dua mazhab terbesar, Sunah (85%) dan Syiah (15%). Perpecahan berlaku pada lewat abad ke-7 berikutan ketidaksetujuan atas kepimpinan politik dan keagamaan masyarakat Islam. Islam adalah agama paling berpengaruh di Afrika dan Timur Tengah, serta di sebahagian besar Asia. Komuniti besar juga ditemui di China, Semenanjung Balkan di Eropah Timur dan Rusia. Terdapat juga sebahagian besar komuniti pendatang Muslim di bahagian lain dunia, seperti Eropah Barat. Sekitar 20% Muslim tinggal di negara-negara Arab, 30% di subbenua India dan 15.6% di Indonesia, negara Muslim terbesar mengikut populasi.

Perkataan Islam merupakan penyataan kata nama berasal dari kata akar tiga konsonan s-l-m, dan dipemerolehan dari Kata kerja bahasa Arab Aslama, iaitu bermaksud "untuk menerima, menyerah atau tunduk." Demikian, Islam bermaksud penerimaan dari dan penundukan kepada kepada Allah, dan penganut harus menunjukkan ini dengan menyembah-Nya, menurut perintah-Nya, dan mengelakkan politheisme. Perkataan ini memberikan sebilangan maksud dari Al-Qur'an. Dalam sesetengah (ayat), kualiti Islam sebagai kepercayaan dalaman ditegaskan: "Barangsiapa Allah inginkan untuk beri panduan, Dia mengembangkan dadanya kepada Islam." Ayat lain menghubung islām dan dīn (lazimnya diterjemahkan sebagai "agama"): "Kini, saya telah menyempurnakan agamamu (dīn) untuk kamu; Saya telah melengkapkan Berkat Ku kepada kamu; Saya telah mengesahkan Islam untuk agama kamu." Namun masih ada yang lain menggambarkan Islam sebagai perbuatan kembali kepada Allah-lebih dari hanya penyataan pengesahan keimanan.
Aku bukan bermaksud menyalahkan atau mengambil jalan peperangan tanpa mahu mengajak mereka mengenali ISLAM dengan cara yang betul. Menjadi tanggungjawab aku untuk mengajarkan mereka mengenali Islam berdasarkan konsep As-Sunnah dan AL-Quran. Semoga ALLAH mengampuni dosa mereka dan membukakan hati mereka untuk memeluk Islam. Insyaallah....

2 comments:

Taminsari said...

Salam perjuangan..rakan blogger muslim diserang oleh kafirun....sila lihat comment para kafirun ini di..

http://redssays.blogspot.com/2008/11/why-has-muslim-world-failed-to-develop.html

rezqeen hill said...

Setuju~